Kallelser till årsmöten
2025-01-18 Kallellse till årsmöte kl 17 i Juristjourens lokal!
Hej alla medlemmar!
Lördagen den 18 januari 2025 kl. 17.00 håller Juristjouren årsmöte i vår lokal på Stålbrogatan 4a i Lund. På mötet går vi igenom det verksamhetsår som gått (”verksamhetsberättelse”) och bokslut, ansvarsfrihet för den avgående styrelsen, val av ny styrelse och revisorer samt fastställande av medlemsavgift. Under detta årsmöte kommer även frågan gällande huruvida vi ska bedriva ambulerande verksamhet nästa termin tas upp, då det är svårt att få täckning för dessa möten.
Årsmötet är öppet för alla medlemmar, och alla närvarande medlemmar har varsin röst (se bifogat policydokument). Man måste således inte kandidera till en styrelsepost för att närvara.
Som tack för ert engagemang och driv det gångna året bjuder vi efteråt in till att gemensamt gå ut och sjunga karaoke på SingSing här i Lund! Dryck tas med själv om man vill ha något att dricka innan detta, det kommer finnas god tid att mingla i jourlokalen innan vi går till SingSing. Detta blev en stor succé förra gången, och vi hoppas få en lika rolig kväll i år!
Är du intresserad att gå med i styrelsen är nu ett utmärkt tillfälle att göra det! Många styrelseposter kommer bli lediga på grund av utbytesstudier. En mandatperiod för en styrelseledamot är ett år. Bifogat finner ni ett dokument som beskriver de olika styrelseposterna och om ni har några frågor gällande dessa eller verksamheten i övrigt går det bra att skriva till någon av oss i styrelsen via Messenger eller mejl. Vi kan svara på alla frågor och funderingar, stora som små, så håll inte tillbaka.
Man måste inte ha bestämt sig innan årsmötet vilken post man är vill kandidera till, det går bra att närvara med önskan om att gå med i styrelsen utan att ha en konkret post i åtanke. Det är dock bra att skaffa sig en uppfattning om vilken roll man tror hade passat en bäst!
Posterna som utlyses, och personen som för närvarande sitter på den, är:
- Ordförande — Ebba Håkanson
- Vice Ordförande — Ella Frieman
- Kassör — Matilda Finney
- Utbildning- och eventansvarig — Meja Kumm Persson
- PR- och marknadsföring — Meja Kumm Persson
- Medlems- och rekryteringsansvarig — Matilda Smidlund
- Utvecklingsansvarig för ambulerandeverksamheten — Ebba Lundgren
- Förvaltningsansvarig för ambulerande — Ebba Lundgren
Vi utlyser även plats för två revisorer med en suppleant.
Bifogat finns som sagt en beskrivning av alla posterna, samt dagordningen för mötet och policy för röstningsförfarandet. Om du vill delta på distans går det bra via Zoom.
Väl mött,
Styrelsen genom ordförande Ebba Håkanson
2024-05-24 Kallelse till extra årsmöte kl 18 i Juristjourens lokal!
Hej alla medlemmar!
Fredag den 24 maj klockan 18:00 kommer vi ha ett extrainsatt årsmöte för att efteråt gemensamt gå ut och sjunga karaoke på singsing efter! På jouren bjuds på pizza och en liten drink. Om man vill ha mer dricka tills sen är det bara att ta med egen.
Är du intresserad att gå med i styrelsen är nu ett utmärkt tillfälle att göra det! Vanligtvis är mandatperioden ett år, men eftersom det är ett extrainsatt årsmöte är det bara terminen efter sommaren som är kvar på verksamhetsåret. Om ni har några frågor är det bara att skriva till någon av oss i styrelsen på messenger eller mejl. Vi kan svara på alla frågor, stora som små, så håll inte tillbaka.
Posterna som utlyses, och de som sitter på dem just nu är:
- Ordförande — Victor Lagrelius
- Vice Ordförabde — Anas Awad
- Kassör — Ebba Håkansson
- Sekreterare — Ebba Lundgren
- Utvecklingsansvarig för ambulerandeverksamheten — Clara Lövgren
- Utbildning och eventansvarig — Clara Åstrand
- Medlems- och rekryteringsansvarig — Emil Unell
- Förvaltningsansvarig för ambulerande — VAKANT
- It- och informationsansvarig — VAKANT
- PR- och marknadsföring — VAKANT
Vi utlyser även plats för två revisorer och en suppleant.
Bifogat finns det en beskrivning av alla posterna, samt dagordningen för mötet. Om du vill delta på distans är det bara att mejla så löser vi zoom-länk!
Vi ses där!
2024-02-08 Kallelse till årsmöte den 8 februari kl. 17.00 i Juristjourens lokal!
För er som är intresserade av jourens verksamhet/ekonomi eller att gå med i styrelsen får gärna komma på vårt årsmöte som äger rum i Juristjourens lokal den 8 februari 17:00. Ingen akademisk kvart.
På årsmötet väljs alla i styrelsen in på nytt, vilket innebär att även de som sitter i styrelsen och vill fortsätta behöver kandidera om. Det innebär att alla medlemmar kan kandidera till alla positioner. Vi är några från nuvarande styrelsen som kommer kandidera till nästa styrelse.
Med det sagt är det också några som inte kandiderar om, och då kommer vi behöva nya styrelsemedlemmar! Tidsåtgången för att vara med i styrelsen är främst utöver att vara med i en stadsgrupp (om man inte ansvarar för ambulerande) att delta på styrelsemöten som brukar vara 2 gånger i månaden. De olika positionerna i styrelsen innebär olika ansvarsområden som beskrivs i det bifogade dokumentet. Det krävs ingen särskild erfarenhet eller kvalifikation för att kandidera till en position.
Om ni har några frågor om en post kan ni alltid höra av er till den som sitter på respektive post eller till någon annan i styrelsen för en bild av vad styrelsearbetet innebär.
- Ordförande — Victor Lagrelius
- Vice ordförande — Anas Awad
- Kassör — Jakob Rydin-Malmqvist
- Sekreterare — Ebba Lundgren
- IT-och informationsansvarig — Styrbjörn Soras
- Medlem och rekryteringsansvarig — Martin Hentchel Lund
- Utbildning och aktivitetsansvarig– Clara Åstrand
- Förvaltningsansvarig för ambulerande — Isabel Maria González Södersten
- Utvecklingsansvarig för Ambulerande– Clara Lönnberg
Årsmötet bedöms ta en dryg timme, men det beror på hur lång tid det tar att välja in alla poster. Bifogat ser du en beskrivning av alla styrelseposter, en dagordning, och policydokument för hur röstningsförfarandet går till.
Hoppas att vi ses på mötet!
2023-11-02 Kallelse till extra årsmöte den 16 november i våra lokaler på Stålbrogatan 4a.
Styrelsen kallar härmed till extra årsmöte den 16/11 kl. 17:30 i våra lokaler på Stålbrogatan 4a.
Under mötet kommer vi att tillsätta styrelseposten ”PR- och marknadsföringsavsvarig”. Det finns inga speciella krav för att söka en styrelsepost och är du intresserad av styrelseposten samt tycker det vore intressant och roligt så är det starkt att rekommendera. Du läsa mer om arbetet i styrelsen här.
Rösningsförfarandet framgår av policydokumentet.
Alla medlemmar är välkomna så kom gärna och gör er röst hörd, även om du inte söker styrelseposten. Om ni har några frågor så tveka inte att höra av er till styrelsen via e-post.
2023-05-10 Kallelse till extra årsmöte den 25 maj 2023 kl. 17.30 i Sessionsrummet på Juridicum i Lund!
Styrelsen vill härmed kalla till extra årsmötet torsdagen den 25 maj 2023 kl. 17.30 i Sessionsrummet på Juridicum i Lund.
På det extra årsmötet kommer vi att tillsätta styrelseposter med nya ledamöter inför hösten. Det finns inga speciella krav för att söka en styrelsepost mer än att du är intresserad av styrelseposten samt tycker det vore intressant och roligt med styrelsearbete. Mötet förväntas pågå i ungefär en timme.
Styrelsen uppmanar dig att söka till styrelsen om du har ett intresse av att fördjupa ditt engagemang i Juristjouren. Alternativt var med på det extra årsmötet ändå och rösta om vem du tycker ska tillsättas på posterna!
De poster som går att söka är:
- Ordförande
- Vice ordförande
- Administration- och rekryteringsansvarig
- Aktivitets- och utbildningsansvarig
- IT- och informationsansvarig
- PR- och markandsföringsansvarig
- Sekreterare
- Utvecklingsansvarig för ambulerandeverksamheten
För att information om röstningsförfarandet klicka på länken ”Policydokument röstningsförfarande” nedan.
Om det är några frågetecken eller om du vill veta mer om styrelsearbetet, tveka inte att kontakta vem som helst i styrelsen!
Hoppas att vi ses på mötet!
Policydokument röstningsförfarande
2022-12-16 Kallelse till årsmöte den 17 januari 2023 kl. 18.00 i Sessionsrummet på Juridicum i Lund!
Styrelsen vill härmed kalla till årsmöte den 17 januari 2023 kl. 18.00. Mötet kommer att hållas i Sessionsrummet på Juridicum, samt via Zoom. Det går lika bra att delta digitalt som på plats. Zoomlänk skickas ut i separat mejl samma dag som mötet.
På årsmötet kommer vi bland annat att rösta om ansvarsfrihet för styrelsen 2022, gå igenom verksamhetsåret och välja en ny styrelse för verksamhetsåret 2023.
På årsmötet avgår samtliga nuvarande styrelsemedlemmar. Nuvarande styrelsemedlemmar som önskar, kandiderar alltså på nytt och har således ingen förtur. Det finns inga speciella krav för att söka en styrelsepost mer än att man som medlem är intresserad av föreningen och styrelseposten samt tycker det vore intressant och roligt med styrelsearbete. Bifogat följer en kort presentation av alla styrelseposter samt beskrivning av röstningsförfarandet.
Om du är intresserad av en post och vill veta mer om den får du gärna ta kontakt med nuvarande styrelsemedlemmar, antingen via messenger eller mejl. Vi tar också gärna emot generella frågor om hur styrelsearbetet fungerar i Juristjouren.
Styrelsearbetet är roligt, givande och dessutom en fin merit. Styrelsen uppmanar er att söka till styrelsen om ni har ett intresse av att fördjupa ert engagemang i Juristjouren. Man är också varmt välkommen att vara med på årsmötet ändå och kan på så sätt påverka styrelsens sammansättning 2023!
Hoppas att vi ses på mötet!
Policydokument röstningsförfarande
Beskrivning av styrelseposterna